CNEws September 2025

CNEws september 2025

 
 
 

Nieuwe lay-out CNEws

Voor een betere leesbaarheid hebben we gekozen voor een wat eenvoudiger lay-out van onze nieuwsbrief. 

Daarnaast is CNEws nu volledig geïntegreerd met onze website wat weer ten goede komt aan de vindbaarheid.

Deze verandering is onderdeel van het verbetertraject CNE 2.0 waar we op alle vlakken van de organisatie kwaliteitsverbeteringen aanbrengen. Een belangrijk onderdeel was de complete vernieuwing van het administratieve systeem.

De volgende stap is het implementeren van een compleet nieuwe 'PSA' tool (Professional Services Automation) waarmee we een groot deel van onze bedrijfsprocessen kunnen automatiseren. Dit komt sterk ten goede aan de kwaliteit van onze dienstverlening. 

Op deze pagina leest u hier meer over

 

Xelion introduceert koppeling met TimeWise

Schermafbeelding 2025 09 29 121258
 

Klantcontact bepaalt hoe jouw organisatie wordt ervaren. Maar eerlijk is eerlijk: lange wachttijden, gemiste oproepen en een onoverzichtelijke werklast maken het lastig om klanten écht goed te helpen. Het kost tijd, energie en je mist kansen.

Daarom biedt Xelion in samenwerking met Plainwise een slimme oplossing: de integratie met TimeWise. Hiermee breng je structuur aan in je klantcontact. Je voorkomt wachtrijen, plant gesprekken automatisch in en houdt overzicht op wat er gebeurt. Alles in één platform, volledig geïntegreerd in jouw telefonie.

Wat levert de koppeling op?

De integratie tussen Xelion en TimeWise zorgt voor slimmer, sneller en klantvriendelijker contact. Zo werkt het:

  • Beller plant zelf een terugbelmoment in – binnen 30 seconden, zonder wachtrij.
  • Via Xelion bel je terug op het uitgekozen moment – zonder extra handelingen.
  • Alles wordt realtime vastgelegd in het portal – inclusief taken, rapportages en klantinteracties.

    Zo weet jij precies wat er speelt, wanneer je moet bellen en hoe je team presteert 

Meer informatie en een whitepaper PDF op onze website

 

Antivirus, EDR of XDR?

  Floppy opbergbak
   In de jaren 90 was dit afdoende als ICT beveiliging

CNE biedt een EDR-oplossing aan, ofwel via Microsoft Defender for Business of via CNE SASLA voor onze klanten die nog niet zijn overgestapt naar MS 365 Business Premium.

Maar wat houdt EDR (Endpoint Detection & Response) nu eigenlijk in? En wat is het verschil met de traditionele virusscanner of met XDR (Extended Detection & Response)?

Een virusscanner is van oudsher de meest bekende methode om virussen tegen te houden.
Maar de ontwikkeling staat ook bij kwaadwillenden allesbehalve stil.
Virusscanners detecteren op basis van bekende patronen binnen de code van virussen. Een virus of malware moet dus eerst bekend zijn en vervolgens aan de virusscanner ‘geleerd’ worden om dit te kunnen herkennen. Dit betekent dat virusscanners altijd achter de feiten aanlopen en er een periode is waarin het virus actief kan zijn, voordat het detectiemechanisme geleerd heeft het te herkennen. Dit houdt in dat de traditionele virusscanner niet meer volstaat.

EDR (Endpoint Detection & Response) is de volgende stap in het beveiligen tegen cyberdreigingen.
EDR gaat verder dan het detecteren van bekende patronen. EDR kijkt ook naar het gedrag dat bepaalde code of applicaties vertonen, bijvoorbeeld het massaal hernoemen van bestanden en de manier waarop dat gebeurt.
EDR werkt vaak samen met machine learning / AI om zelfstandig te leren hoe bedreigingen te herkennen. En EDR kan meer dan alleen een proces stoppen en het virus verwijderen. EDR kan bijvoorbeeld het getroffen apparaat isoleren van het netwerk, waardoor besmetting van andere systemen kan worden voorkomen.
Ook helpt de logging vanuit EDR bij het opsporen van de oorzaak van een beveiligingsprobleem: waar komt het vandaan, hoe is het binnengekomen, welke systemen zijn getroffen, enzovoort.

XDR (Extended Detection & Response) gaat hierin nog verder: detectie op netwerkniveau, monitoring van clouddiensten en complexere systemen om bedreigingen in een nog vroeger stadium te ontdekken. Vaak wordt XDR gecombineerd aangeboden met een 24x7 Security Operations Center. Dit heeft als voordeel dat er naast automatische oplossingen ook een team van engineers klaarstaat om de meldingen te bekijken en direct in te grijpen.

Wat CNE betreft is de traditionele virusscanner geen goede oplossing meer. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben onze klanten te adviseren richting MS 365 Business Premium. Hierin is standaard de EDR-oplossing van Microsoft, Defender for Business, opgenomen. Om klanten die nog geen Business Premium hebben toch veilig te houden, bieden wij de optie SASLA aan met daarin onder andere een EDR-oplossing.

Waarom raden wij dan geen XDR aan? Dat heeft te maken met de afweging die wij voor u maken: XDR is een kostbare oplossing en vaak niet nodig voor het type organisaties dat wij bedienen. In het geval dat XDR voor u wel een toegevoegde waarde heeft, zullen wij het uiteraard niet nalaten dit aan u kenbaar te maken.

 Meer over CNE en security


Nieuwe engineer

391681566 1675473299530944 4288148038460199945 n  
   

We groeien gewoon vrolijk door bij CNE. Per 1 oktober start bij ons Remano Maurick als ervaren all-round engineer.

Wij wensen hem een mooie carrière bij ons mooie bedrijf toe!