Eerlijke ICT

23 jaar kennis en ervaring


CNE Zelfhulp

CNE Zelfhulp
Antwoorden op de meest gestelde vragen

Onderwerpen:

- Instellen Office 365 licentie in lokale office 365 software

- SharePoint/Team sites syncen via OneDrive

- Ruimte vrijmaken op de lokale harddisk voor SharePoint/Teams data

- Wachtwoorden voor RDP klanten

- Wachtwoorden voor Office 365 klanten

- Wachtwoord voor Xelion wijzigen

- Aanpassen standaard applicatie in Windows 10

- Gegevens voor CNE mobiel

- Een gedeeld postvak gebruiken op een mobiel apparaat


Instellen Office 365 licentie in lokale office 365 software.

Krijgt u een melding van Office 365 dat er geen licentie gekoppeld is en u heeft een Office 365 licentie waarin ook een licentie zit om de software lokaal te mogen gebruiken volg dan de volgende stappen:

  • Open een Office applicatie. Bijvoorbeeld Word.
  • Ga links bovenaan naar Bestand.
  • Uit het menu dat nu verschijnt kiest u voor Account.

Afbeelding 01

  • U ziet nu 2 kolommen verschijnen: Gebruikersgegevens en Productgegevens.

Afbeelding 02

  • Onder Productgegevens kunt u dan “Licentie wijzigen” kiezen.
  • Dan geeft u uw e-mail adres van uw Office 365 account op en uw wachtwoord dat daar bij hoort.
  • Hierna zal Office 365 melden dat de licentie gekoppeld is als het ophalen van de licentie goed gegaan is.
  • Onder Gebruikersgegevens ziet u dan ook uw ingestelde account waarmee u deze applicatie gebruikt. Hierin kunt u uw eigen voorkeuren opgeven.

Afbeelding 03

SharePoint/Teams site(s) syncen via OneDrive. (Windows en Apple)

Wilt u lokaal in de Windows verkenner/Finder de bestanden zien die u in SharePoint of Teams heeft staan volg dan de volgende stappen:

  • Ga naar de website: https://office.com
  • Er kunnen nu 2 dingen gebeuren:
    • U komt direct op de pagina waarop o.a. uw Applicaties staan. Dus in uw accountpagina van Office 365
    • U krijgt in het midden van het scherm 2 opties:
      • Office kopen
      • Inloggen

Afbeelding 04

  • U kiest dan voor inloggen en geeft uw e-mail adres en bijbehorende wachtwoord op.
  • Hierna komt u ook op uw Office 365 account pagina.

Afbeelding 05

  • Open nu SharePoint of Teams en ga naar de site die u lokaal in de Windows Verkenner/Finder beschikbaar wilt hebben.
  • Open de “Documenten” pagina.
  • In de balk boven de documenten staat nu de optie “Synchroniseren”. Klik daarop.

Afbeelding 06

  • U krijgt nu de vraag of “Microsoft OneDrive openen?”. Als u dit toestaat zal OneDrive geopend worden en ingesteld worden om deze site te synchroniseren. Het kan even duren voordat alles lokaal zichtbaar is. Hoe lang dit duurt hangt af van hoeveel bestanden er staan in deze site en de snelheid van de internet verbinding en uw pc/laptop.

Afbeelding 07

  • Open nu de Windows Verkenner/Finder en u zult dan aan de linkerzijde deze site zien staan en kunt daar in nu bestanden openen en opslaan. Deze zullen dan door OneDrive gedownload of geüpload worden met SharePoint/Teams.

Afbeelding 08

Het is wel van belang om een Office pakket met OneDrive geïnstalleerd te hebben.

Ruimte vrijmaken op de lokale harddisk voor SharePoint/Teams data. (Windows)

Mocht u al een tijdje werken op een pc/laptop met gesynchroniseerde sites van SharePoint of Teams dan kan het zijn dat langzaam aan uw harde schijf aan het vollopen is. Er is een mogelijkheid om deze ruimte weer vrij te maken maar toch nog bij de bestanden te kunnen om.

Als in OneDrive synchronisatie foutmeldingen staan moet u deze eerst oplossen en wachten totdat de synchronisatie klaar is. Daarna kunt u hieronder verder gaan.

Open de Windows Verkenner. Aan de linkerzijde ziet u uw gesynchroniseerde sites. U kunt daar met de linkermuisknop op klikken, Er opent dan een menu. In dit menu ziet u de optie: Ruimte vrijmaken.

Afbeelding 09

Als u deze optie kiest zal Windows de lokale opgeslagen bestanden gaan verwijderen die ook al online beschikbaar zijn in SharePoint of Teams. U raakt hierbij niets kwijt. Hierna kunt u dus nog steeds bij de bestanden komen, maar zal deze eerst weer gedownload moeten worden vanuit SharePoint of Teams als u deze wilt openen. Er komt dan dus ruimte vrij op uw lokale harde schijf.

Er is iets mis met uw wachtwoord of u wilt dit wijzigen? Kijk hieronder voor 1 van de beschikbare opties om te doen wat u graag wilt.

 

Voor RDP klanten die in de remote omgeving van ons werken en uw wachtwoord is verlopen is deze als volgt te wijzigen:

Open een browser op uw pc/laptop. Het maakt hierbij niet uit of het een Windows of Apple systeem is. Ga dan naar de volgende website: https://mail.cnehosting.nl/owa

U logt dan in met uw gebruikers naam en huidige wachtwoord.

Afbeelding 10

Het kan zijn dat er cnedc\ voor uw inlognaam gezet moet gaan worden. Hierna krijgt u de melding dat het wachtwoord verlopen is en dat deze gewijzigd moet worden. Als u de stappen doorlopen heeft om uw wachtwoord te wijzigen komt u in uw webmail. U kunt dan uitloggen en inloggen in de remote omgeving met het nieuwe wachtwoord.

Wachtwoord vergeten voor RDP klanten

 

Er is dan maar 1 manier om dit gewijzigd te krijgen: Bel naar de helpdesk van CNE: 088-7667677

Wachtwoord wijzigen voor RDP klanten

Als u ingelogd bent drukt op 'ctrl-alt-end' (deze 3 toetsen tegelijk indrukken). U krijgt dan een menu. Daarin kiest u voor 'Wachtwoord wijzigen'.

Nu krijgt u een scherm waarin u het wachtwoord kan wijzigen.

Afbeelding 12

Wachtwoord vergeten voor Office 365 klanten

U kunt uw wachtwoord op de volgende manier wijzigen als u uw wachtwoord vergeten bent: Ga naar https://passwordreset.microsoftonline.com/ als wij u  gemachtigd hebben om uw wachtwoord opnieuw in te stellen. Uw id is uw e-mail adres. Verder de stappen volgen op deze webpagina.

Afbeelding 11

Neem contact op met onze helpdesk als u geen machtigingen hebt om uw wachtwoord te wijzigen: 088-7667677. Dan kunnen wij dit voor u regelen.

Wachtwoord wijzigen voor Office 365 klanten

Log in op https://office.com. Rechts boven in vind u naast uw account icoontje een tandwieltje. Klik daarop.

Afbeelding 13

In het menu kiest u dan voor Wachtwoord wijzigen. U krijgt dan de mogelijkheden om uw wachtwoord te wijzigen.

Afbeelding 14

Afbeelding 15

Wachtwoord Xelion wijzigen

Wil je het wachtwoord wijzigen van je Xelion account? Dan kan dat zelf gedaan worden via Xelion op de computer in de java versie van Xelion.
In de versies voor Android telefoons en Apple (iPhone en Mac) en de Windows 10 app is het helaas niet mogelijk om zelf het wachtwoord te wijzigen. U kunt dan bellen naar de helpdesk via 088-7667677 om het door ons te laten wijzigen.

Hierbij de route om het te wijzigen in de java versie van Xelion:
Klik als eerste op het sleuteltje links onderaan in het scherm. Mocht deze niet zichtbaar zijn dan even het scherm/venster wat groter maken. Hiermee worden de instellingen geopend. Ga dan naar “Applicatie”. Dan ziet u de mogelijkheid om het wachtwoord te wijzigen. Als u daarop klikt komt er een scherm waarin u uw oude en 2x het nieuwe wachtwoord opgeeft. Klik op “OK” en uw nieuwe wachtwoord word opgeslagen. Hiermee kunt u logt u dan in op alle varianten van de Xelion app die u wilt gebruiken.

WachtwoordXelion

Aanpassen standaard applicatie in Windows 10

Al uw pc of laptop met Windows 10 bestanden opent in de verkeerde applicatie is dat soms erg lastig. Maar gelukkig is het wel mogelijk om dat aan te passen.
Bijvoorbeeld pdf-documenten worden geopend in Egde i.p.v. Acrobat DC.

In dit voorbeeld dat hieronder volgt wijzigen wij de standaard webbrowser van Edge in Chrome en voor pdf bestanden Edge in Acrobat DC. Maar er kan op deze manier natuurlijk veel meer gewijzigd worden.

Dit is aan te passen door de volgende stappen te doorlopen:
Open het Windows start menu door op de startknop te klikken of op de Windows toets op het toetsenbord. Type nu standaadapps in. Hiermee word automatisch het zoeken geopend en zal de Standaadapps (Systeeminstellingen gevonden worden)

standaardapps 1


Open de “Standaardapps”. U krijgt dan het onderstaande scherm te zien.

standaardapps 2


Als u bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan Chrome te gebruiken i.p.v. Edge kunt u deze hier wijzigen d.m.v. het klikken op Egde onder get kopje Webbrowser. Dan kunt u dan kiezen voor Chrome.


standaardapps 5


Voor het aanpassen van pdf documenten van Egde naar Acrobat DC moet er een extra stapje gezet worden. Onderaan deze pagina ziet u ook “Standaard-apps per bestandstype kiezen” staan. Klik daarop. Nu word een scherm geopend met een overzicht van alle type bestanden die uw Windows 10 kent. Het kan even duren voordat deze hele lijst geladen is. Zoek in deze lijst .pdf op:

standaardapps 3

U kunt achter .pdf dan klikken op Edge en dan uit de lijst Acrobat DC kiezen.

standaardapps 4

Op deze manier zijn er de vele aanpassingen mogelijk en dus naar eigen hand in te stellen. Wijzig allen iets als dat noodzakelijk is of handiger. Ga er verder niet van alles in aanpassen. Dat kan de werking van Windows 10 ook aantasten.
Wij hopen dat hiermee veel irritatie weggenomen kan worden.

Gegevens voor CNE mobiel

Normaalgesproken krijgt uw mobiele telefoon automatisch de juiste gegevens van het KPN netwerk om te kunnen internetten. Als dat onverhoop niet gebeurt, zijn dit de instellingen van uw dataverbinding:

Naam toegangspunt: mvno.nl

Apn: internet.mvno.mobi

Gebruikersnaam: mvno

Geen wachtwoord

Mcc 204

Mnc 03

Verificatie pap

 

Een gedeeld postvak gebruiken op een mobiel apparaat (telefoon of tablet) 

Als u toegang wilt krijgen tot een gedeeld postvak op een mobiel apparaat, gaat u als volgt te werk. 

  1. Meld u aan bij uw primaire account in Outlook voor iOS of Android.
  2. Tik op de knop linksboven aan (home knop). Kies onderaan voor instellingen (tandwiel). Kies dan voor Gedeelde postvak toevoegen’. 

pv1

Hier geeft u het e-mail adres op van de gedeelde mailbox. En tik onderaan op ‘Doorgaan’. 

pv2
Wanneer het account is ingesteld, wordt het gedeelde Postvak weergegeven in uw lijst met accounts in Outlook voor iOS of Outlook voor Android. 

Als u een gedeeld postvak wilt verwijderen, gaat u naar Instellingen > Accounts. Tik vervolgens op het gedeelde Postvak en selecteer Account verwijderen. 

gantry-media://cne/klanten/ES_logo_transparant_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/LekLinge.png
gantry-media://cne/klanten/Amstelveen_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/BoekestijnKester-1.png
gantry-media://cne/klanten/Engels.png
gantry-media://cne/klanten/Just-Brands-Logo_small2.jpg
gantry-media://cne/klanten/FlowFrightLogo.png
gantry-media://cne/klanten/dps-services.png
gantry-media://cne/klanten/logo-RWS-Infra-en-Waterstaat.png
gantry-media://cne/klanten/HFB-logo.png
gantry-media://cne/klanten/MariaTailor-Logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/Bagnoles-AIO-logo.png
gantry-media://cne/klanten/Participe-logo_fc1.jpg
gantry-media://cne/klanten/Matchez_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/Stedelijk_logo_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/VVV_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/haarlem.png
gantry-media://cne/klanten/hansellogo.jpg
gantry-media://cne/klanten/igc.png
gantry-media://cne/klanten/logo-greuter-logistic-solutions-173-19.png
gantry-media://cne/klanten/logo_bieb.png
gantry-media://cne/klanten/logo-esa-aalsmeer.png
gantry-media://cne/klanten/AmstelveenSport_Logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/logo.gif
gantry-media://cne/klanten/logo_nicw.png
gantry-media://cne/klanten/scholten_small_logo.png
gantry-media://cne/klanten/coc-logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/sii_logo.png
gantry-media://cne/klanten/omons_klein.png
gantry-media://cne/klanten/ieflogo.png
gantry-media://cne/klanten/aps-logo.png
gantry-media://cne/klanten/Immotix-logo-300x75.png
gantry-media://cne/klanten/buurtboer_logo.png
gantry-media://cne/klanten/coc-adam-logo.png
gantry-media://cne/klanten/Snoeks.png
gantry-media://cne/klanten/timpaan-logo.png
gantry-media://cne/klanten/sushitime.png
gantry-media://cne/klanten/studyflow.png
gantry-media://cne/klanten/pvdbosch.png
gantry-media://cne/klanten/wissing.png