Via een Whatsapp for Business account is de Xelion chat functie direct te koppelen met een WhatsApp account. Dit account kan geconfigureerd worden op elk willekeurig telefoonnummer, dus ook uw vaste telefoonnummer. Zo kunt uw rechtstreeks met uw klanten via Whatsapp communiceren, ook via uw website!
Een WhatsApp sessie wordt altijd geïnitieerd door de externe partij, inkomend náár Xelion dus. Het is niet mogelijk de externe partij te benaderen voordat er een chat is ontvangen. Dit is beleid van WhatsApp. De WhatsApp sessie blijft 24 uur actief na het ontvangen van het laatste bericht.
Een WhatsApp sessie wordt altijd geïnitieerd door de externe partij. Het is niet mogelijk de externe partij te benaderen voordat er een chat is ontvangen. Dit is beleid van WhatsApp. De WhatsApp sessie blijft 24 uur actief na het ontvangen van het laatste bericht. Wanneer er een WhatsApp bericht wordt gestuurd naar het WhatsApp nummer wordt deze in Xelion afgeleverd op de geconfigureerde aansluiting. Dit bericht wordt net als een normaal chat bericht afgeleverd. In de softphone zie je dus een pop up en op de apps een push melding.
Afhandeling
Een chat wordt altijd afgeleverd door een bepaald nummer. Dit is vanzelfsprekend het WhatsApp nummer van de externe partij. Xelion zoekt in het adresboek naar dit nummer. Wanneer dit nummer is gevonden zal de naam van deze persoon worden getoond, zo niet zal er een onbekende addressable worden aangemaakt welke later aan het adresboek kan worden toegevoegd. Er wordt bij de eerst binnenkomende chat altijd een nieuwe chatsessie aangemaakt (zoals dit ook gebeurt met andere chatsessies).
De berichtaflevering wordt gedaan aan de hand van het phone line chat principe. Dit houdt in dat iedereen in de aansluiting een melding (pop up) krijgt van een nieuwe chat. Echter wanneer 1 van de gebruikers de chat openen zal de melding bij de andere gebruikers verdwijnen. De chat is dus geactiveerd door 1 van de Xelion gebruikers. Vanaf dat moment is hij/zij de eigenaar van de chat en zullen nieuw inkomende berichten alleen maar worden afgeleverd bij deze persoon. Het is wel zo dat andere gebruikers van de aansluiting de inkomende en uitgaande berichten nog kunnen zien.
Te verzenden objecten
De volgende berichten kunnen worden verzonden:
Losse tekst
Een adresboek item (wordt als WhatsApp contact verzonden)
Bijlagen:
Mp4
Jpeg/png
Mp3
Doc/docx
Xls/xlsx
Ppt/pptx
Pdf
Te ontvangen objecten
De volgende berichten kunnen worden ontvangen:
Losse tekst
Een contact (wordt als losse tekst geleverd)
Een locatie
Bijlagen, Xelion kan ieder soort bijlage ontvangen waaronder:
Foto
Video
Audio
Documenten
De integratie tussen Xelion en WhatsApp for Business kost € 99 per maand (voor het WhatsApp for Business account). Dit is inclusief alle gestuurde en ontvangen berichten. Het opzetten van de integratie kost éénmalig € 250
U sluit een contract af voor één jaar.
Meer informatie: https://www.cne.nl/contact
https://zohodesk.cne.nl/portal/nl/kb/articles/xelion-7-update-4-2020-12-01
Xelion apps kunnen op willekeurige smartphones worden geïnstalleerd. Daarbij is uniek dat wij het traditionele GSM-netwerk voor audio gebruiken terwijl je kunt bellen en gebeld kunt worden op je vaste telefoonnummer. Onafhankelijk van mobiele provider. Vooral de mobiele providers verkopen vast-mobiel oplossingen in de hoop dat wanneer je vast bij hen afneemt, dit ook betekent dat je niet meer wisselt van mobiele provider. Terwijl dit juist erg gunstig kan zijn. De Xelion app biedt dezelfde functionaliteit, maar netwerk ongebonden en met veel meer mogelijkheden.
Daarnaast biedt Xelion ook de mogelijkheid te bellen over data (VoIP). Als gebruiker van de app kun je kiezen hoe je wilt bellen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de voor- en nadelen van de verschillende bel-strategieën.
Bel-strategie |
Audio via |
Voordelen |
Nadelen |
Doorschakelbellen |
GSM |
|
|
Direct |
GSM |
|
|
Call Back |
GSM |
|
|
VoIP |
Data |
|
|
In de praktijk worden vooral Doorschakelbellen en VoIP gebruikt. Op Android telefoons is default de instelling 'Doorschakelbellen'. Op iOS telefoons is de default 'VoIP'. Hiervoor is gekozen omdat je altijd wilt zien wie je belt. Dat werkt op iOS goed met VoIP, maar niet betrouwbaar met Doorschakelbellen. Op iOS kan wel de optie worden ingeschakeld dat een gesprek alleen maar wordt aangeboden als de beller bekend is. Dat kan er echter toe leiden dat gesprekken waarbij de afzender niet kan worden achterhaald, niet op de iPhone worden afgeleverd.
We verwachten dat Xelion binnenkort ook voor iPhone de weergave van de naam van degene die belt betrouwbaar kan weergeven voor Doorschakelbellen. Dat zal een doorbraak zijn.
Er is een nieuwe handleiding beschikbaar voor gebruikers van de Xelion Smrtphone App: Klik hier om te downloaden
Met de nieuwste versie van de Xelion apps kunnen spraakcommando’s worden uitgevoerd. Zo kan gebeld worden zonder de telefoon aan te raken. Handig voor in de auto. In de apps is een overzicht beschikbaar van commando’s die gebruikt kunnen worden. Mogelijk kunnen voor een app alleen Engelse spraakcommando’s worden gebruikt, zelfs als de app Nederlandstalig is. Dit is een gevolg van een verminderde kwaliteit in herkennen van de Nederlandse taal op veel Smartphones.
Eindgebruikers die de Xelion app willen gebruiken, hoeven niets meer te weten om de app te kunnen activeren. De enige voorwaarde is dat een Xelion administator in de Xelion admin portal bij een gebruiker zijn mobiele toestelnummer invult.
Wanneer een eindgebruiker de Xelion app uit de app store haalt, wordt bij installatie van de app op de smartphone door Xelion automatisch gecontroleerd of het nummer van die smartphone bij Xelion geregistreerd is. Als dat zo is, wordt naar de smartphone via sms een verificatiecode gestuurd die (automatisch) in de Xelion app wordt ingevoerd. Vervolgens is de app geactiveerd, volledig beveiligd.
Gebruikers hoeven dus bij eerste gebruik van de Xelion app geen usernaam, geen wachtwoord en geen tenantnaam meer in te vullen. Overigens is dat nog wel steeds mogelijk en ook noodzakelijk als de admin geen smartphone telefoonnummer aan een gebruiker heeft toegekend.
iOS en Android smartphones hebben eigen GSM dialers. Die GSM dialers worden door Xelion gebruikt. Wanneer over GSM wordt gebeld via de Xelion app, geeft de Xelion App opdracht aan de dialer om te bellen.
Bij iOS is het niet mogelijk de iPhone dialer (native dialer) aan te passen. Recent is dat wel mogelijk geworden voor Android Smartphones. Xelion gebruikt die mogelijkheid waardoor je nu kunt instellen dat je de Xelion dialer wilt gebruiken in plaats van de native dialer voor Android toestellen. De Xelion dialer gebruiken heeft als voordeel dat je heel gemakkelijk kunt doorverbinden. Op native dialers is nooit een doorverbindknop aanwezig waardoor doorverbinden dan omslachtig is.
|
![]() |
Xelion apps beschikken over een Dark mode. Die wordt actief als je smartphone op nachtstand is gezet. Doordat in Dark mode meer zwarte pixels worden gebruikt is de energieconsumptie ook minder dan in Day mode.
|