VoIP, oftewel Voice over Internet Protocol, is de term waarmee het transport van spraak over het IP-netwerk wordt aangeduid. Voorheen werd er in de telefoniewereld over het algemeen gebruik gemaakt van een analoge (PTSN) of een digitale (ISDN) telefoonlijn. Door de nieuwe ontwikkelingen van VoIP worden zowel spraak als andere digitale informatie via dezelfde infrastructuur verzonden.
Andere termen voor VoIP zijn ook wel Internet bellen, Hosted VoIP, bellen via de Cloud of SIP (bellen).


WAT HEB IK NODIG VOOR VOIP TELEFONIE?

De benodigdheden van VoIP telefonie bestaan uit hardware, software en infrastructuur. Allereerst is er hardware vereist om de gewenste handelingen uit te kunnen voeren. Behalve een noodzakelijke Xelion server kan dit bestaan uit een VoIP bureautoestel, maar ook een laptop/computer of smartphone kunnen afdoende zijn om over het Internet Protocol te kunnen bellen. Dit is geheel afhankelijk van de wensen en manier van gebruik.
Wat betreft software, zijn er verschillende VoIP aanbieders op de markt. Afhankelijk van de wensen en de eisen kan het meest geschikte softwarepakket worden gekozen.
Verder is de infrastructuur vereist. Zo moet er voldoende bandbreedte aanwezig zijn, goede bekabeling, een VOIP-ready netwerk, moet er een telefoonnummer aanwezig zijn en ook belminuten bij een provider om bellen mogelijk te maken.

HOE WERKT VOIP BELLEN PRECIES?

VoIP bellen werkt in het dagelijkse gebruik niet anders dan traditionele oplossingen. Echter is VoIP een nieuwer ontwikkeld protocol waarbij de technische achtergrond totaal anders opgebouwd is dan we vanuit het verleden gewend zijn. Voor eindgebruikers zit er geen bijzonder verschil in, behalve de meest gehoorde opmerking dat er op traditioneel bellen gekozen kon worden om de hoorn naast het toestel te leggen om niet meer bereikbaar te zijn. Dit kan weliswaar bij VoIP niet, hoewel net met een eenvoudige druk op de knop ‘niet storen’ ook geregeld kan worden.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN VOIP EN ISDN?

Zoals bij de beschrijving hoe VoIP bellen precies werkt beschreven, dient een bepaalde functie bij VoIP telefonie op een andere manier te worden uitgevoerd. Een voorbeeld daarvan is het even niet bereikbaar willen zijn. Behalve de kleine verschillen in uitvoering, kun je met VoIP van Xelion locatie onafhankelijk, netwerkonafhankelijk werken. Met traditionele telefonie is dat niet mogelijk zonder infrastructuur aanpassingen of speciale, dure, 1:1 netwerkverbindingen.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN BELLEN VIA EEN VOIP-TELEFOONCENTRALE?

Een groot voordeel van een VoIP telefooncentrale is dat medewerkers op ieder gewenst moment, op iedere gewenste plaats met veel verschillende devices kunnen bellen vanuit het zakelijke vaste nummer. Dit zorgt voor een professionele indruk tegenover klanten.
Daarnaast beschikt VoIP over een groot scala aan functionaliteiten. Zo kan er binnen één oogopslag worden gezien wie er aan het bellen is en wie er beschikbaar is. Daarnaast kunnen lopende gesprekken worden gevolgd, kunnen er wallboards worden ingericht, kunnen routeringen worden ingesteld, kan de volledige communicatiegeschiedenis worden teruggezocht en zo verder. De mogelijkheden zijn teveel om op te noemen, en kunnen specifiek naar wens worden ingezet.
Buiten de uitgebreide functionaliteiten binnen het pakket, kan de software gekoppeld worden aan andere softwarepakketten, zoals CRM/ERP pakketten. Dit zorgt voor veel efficiëntie en productiviteit op de werkvloer.
Buiten de bovengenoemde voordelen, kunnen de kosten ook nog eens lager uitvallen. (zie vraag: wat zijn de kosten van VoIP bellen).

KAN IK OOK NAAR MOBIELE NUMMERS BELLEN MET VOIP?

Het is mogelijk om met VoIP naar mobiele nummers te bellen. Ten opzichte van de traditionele telefonie zullen er geen onderdelen ontbreken bij het bellen over internet. Sterker nog, het aanbod aan functionaliteiten zal enorm worden uitgebreid.

KAN IK VOIP BELLEN ZONDER PC/LAPTOP?

VoIP kan worden gebruikt door middel van verschillende devices. Zo kan de telefooncentrale worden ingezet op mobiel, PC/laptop of bureautelefoon. Een PC/Laptop is om die reden niet vereist. Ieder device heeft zijn eigen voordelen. Welk device het beste kan worden gebruikt, is sterk afhankelijk van de werkomstandigheden. Is iemand veel onderweg, dan zal de mobiele telefoon voor een groot deel fungeren als telefooncentrale. Maakt iemand gebruik van flexwerkplekken, dan is de softphone op de laptop ideaal. Xelion maakt gebruik van licentie per gebruiker. In dergelijke gevallen zijn medewerkers vrij in hun keuze voor welk device, en kunnen er zoveel devices naast elkaar worden gebruikt als gewenst.

MOET JE EEN NIEUW NUMMER NEMEN VOOR VOIP TELEFONIE OF BEHOUD IK MIJN HUIDIGE TELEFOONNUMMER?

Het is goed mogelijk om het huidige telefoonnummer te behouden. VoIP telefonie van Xelion is zelfs provider onafhankelijk. Zo is het heel eenvoudig om over te stappen.

WAT ZIJN DE KOSTEN VAN VOIP BELLEN?

Wat de exacte kosten zijn van VoIP bellen is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het softwareplatform, belminuten en hardware kosten. De totale kosten van VoIP bellen in veel gevallen lager zijn. Zie hier een overzicht

AAN WELKE EISEN ZIJN VOIP-TOESTELLEN VERBONDEN?

De belangrijkste eis aan een telefoontoestel om met VoIP te kunnen bellen is dat het een internet telefoon is welke over poort 5060 communiceert. Internet telefoons worden om die reden ook wel VoIP telefoons of IP telefoons genoemd. Daarnaast is het belangrijk dat het telefoontoestel gecertificeerd is op het platform waarmee men belt.

WELKE SOFTWAREPAKKETTEN EN CRM-SYSTEMEN KUNNEN BINNEN XELION GEÏNTEGREERD WORDEN?

Xelion beschikt over een uitgebreide Market Place. In deze Market Place zijn alle bestaande softwarepakketten en CRM/ERP-systemen te vinden, waarmee Xelion op dit moment al geïntegreerd is. Maar dankzij de open API van Xelion kan ieder softwarepakket met Xelion koppelen.

 

gantry-media://cne/klanten/ES_logo_transparant_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/Amstelveen_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/BoekestijnKester-1.png
gantry-media://cne/klanten/Engels.png
gantry-media://cne/klanten/Just-Brands-Logo_small2.jpg
gantry-media://cne/klanten/FlowFrightLogo.png
gantry-media://cne/klanten/dps-services.png
gantry-media://cne/klanten/HFB-logo.png
gantry-media://cne/klanten/MariaTailor-Logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/Participe-logo_fc1.jpg
gantry-media://cne/klanten/Matchez_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/Stedelijk_logo_tiny.png
gantry-media://cne/klanten/VVV_logo.jpg
gantry-media://cne/klanten/haarlem.png
gantry-media://cne/klanten/hansellogo.jpg
gantry-media://cne/klanten/igc.png
gantry-media://cne/klanten/kokon.png
gantry-media://cne/klanten/logo-greuter-logistic-solutions-173-19.png
gantry-media://cne/klanten/logo_bieb.png
gantry-media://cne/klanten/logo-esa-aalsmeer.png
gantry-media://cne/klanten/SAS_new_small.jpg
gantry-media://cne/klanten/logo.gif
gantry-media://cne/klanten/logo_nicw.png
gantry-media://cne/klanten/scholten_small_logo.png
gantry-media://cne/klanten/coc-logo_small.png
gantry-media://cne/klanten/sii_logo.png
gantry-media://cne/klanten/aps-logo.png
gantry-media://cne/klanten/buurtboer_logo.png
gantry-media://cne/klanten/snoeks.png
gantry-media://cne/klanten/timpaan-logo.png
gantry-media://cne/klanten/sushitime.png
gantry-media://cne/klanten/studyflow.png
gantry-media://cne/klanten/pvdbosch.png
gantry-media://cne/klanten/wissing.png